Vragen van ouders
-
Yeph is er voor kinderen en gezinnen uit de regio Utrecht met hele ingewikkelde problemen. Voordat Yeph betrokken wordt, is er altijd al veel hulp. Er is een contactpersoon uit het wijkteam of vanuit een gecertificeerde instelling (zoals SAVE of de William Schrikker Stichting). Toch kom je er met elkaar nog niet uit. Er zijn grote zorgen over de veiligheid of de ontwikkeling van het kind. Vaak zijn er meerdere problemen tegelijk. Yeph helpt om duidelijk te krijgen wat er aan de hand is en wat er nodig is om rust in het gezin te brengen.
-
Hulp van Yeph start bij het Yeph Expertiseteam. Samen met jou, je kind en hulpverleners die op dit moment al bij jullie betrokken zijn, gaan we aan de slag.
- We onderzoeken wat de vraag precies is en welke hulp hierbij past. Soms kunnen jullie daarna zelf verder.
- Hulp bieden wij waar het kan thuis in de eigen vertrouwde omgeving. Thuis kan ook in een gezinshuis, pleeggezin of op een groep zijn.
- Soms kiezen we samen voor tijdelijke behandeling op één van de groepen die onder Yeph vallen.
- Het Expertiseteam helpt jullie om een passende plek te vinden.
-
Jongeren en ouders kunnen altijd bellen met Yeph voor advies of met een hulpvraag. Dit is gratis en kan ook anoniem. Aanmelden voor verblijf op de behandelgroepen gaat altijd via een verwijzer. Dit is iemand van het wijkteam of een gecertificeerde instelling, zoals SAVE of de William Schrikker Stichting. Voor een aanmelding bij Yeph is toestemming nodig van de ouder(s) en van het kind van 12 jaar of ouder.
-
Je kind woont zoveel mogelijk op dezelfde plek, ook als je hulp krijgt van Yeph. Bij voorkeur blijft je kind wonen waar het nu ook woont (thuis). Kiezen we voor tijdelijke behandeling of wonen op één van de behandelgroepen van Yeph, dan kijken we heel goed welke groep het beste past. We hebben verschillende locaties. De behandeling op een groep wordt uitgevoerd door één van de drie organisaties: Youké, Pluryn of ’s Heeren Loo. Het Expertiseteam blijft op de achtergrond betrokken.